Kan de dood ook zonder de gladiolen?

Rond medio april 2020 kregen wij de treurige mededeling dat het ieder moment afgelopen kon zijn voor mijn moedertje die corona had opgelopen in het huis waar zij woonde. Ik heb mezelf bij elkaar geraapt en ben in haar papieren gaan zoeken naar de uitvaartpolis waarvan ik wist dat zij die had en verkennend gaan bellen naar partijen die een bekende naam in het uitvaartwezen hebben.

Het internet is daar een handig hulpmiddel voor en bovenaan verschenen direct de grootste spelers en hun contactnummers. Uit piëteit zal ik namen en rugnummers weglaten maar beide gesprekken zijn door mijn call recorder opgenomen, dus ik kan er letterlijk uit citeren.


-… ‘Goedenavond met XXX, me mevrouw XXX’
Goedenavond met Erik Vermij, Ik heb een vraag aan u. Mijn moeder kan ieder moment overlijden en ik zoek een partij die mij hierin kan helpen en wil graag een indicatie van de kosten daarvan.
-…’Bent u bij ons verzekerd?’
Mijn moeder heeft een uitvaartpolis bij een verzekeraar die inmiddels niet meer bestaat maar die via de partij die hem heeft overgenomen een vast bedrag uitkeert. Die partij zelf verzorgt geen uitvaarten overigens’.
-… ‘En voor hoeveel is uw moeder verzekerd?’
‘eh, …Maakt dat iets uit voor de kosten dan? Ik betaal zelf het verschil gewoon bij’
-… ‘Dan is het toch handig om te weten voor welk bedrag uw moeder verzekerd is’
‘Dat lijkt me vooral handig voor mij toch?… voor u lijkt het mij alleen belangrijk dat de rekening wordt betaald’
-… (met een duidelijk wat geïrriteerde toon) ‘Op 7000 euro moet u toch altijd rekenen’
‘Maar u weet nog helemaal niet wat wij willen, zelfs niet of zij begraven of gecremeerd wil worden’
-… ‘nou dat bedrag bent u altijd wel kwijt… voor de rest hangt het echt af van uw wensen maar dat komt in een persoonlijk gesprek als u ons heeft ingeschakeld’
‘apart, u begint dus vast bij 7000 euro,…en wat zit daar dan in?
-… ‘dan moet u maar even op onze website kijken’
‘geweldig idee, was ik nooit opgekomen, goedenavond’……………

Tweede poging, de middag daarop, andere grote partij -… Met xxx
‘Goedemiddag met Erik Vermij, met wie spreek ik?
-… Met xxx
‘Ja dat had ik al meegekregen, ik bedoel wie bent u?’
-…’Waar belt u voor?’
(ik werd inmiddels een tikkeltje narrig) ‘ik wil graag een leuke kist bestellen, doe maar een confectiemaatje’
-… (ongeduldig) ‘ik denk dat u een verkeerd nummer heeft, u spreekt met xxx’
‘Beste onbekende mevrouw, ik denk dat ik de verkeerde organisatie heb gebeld maar ik laat me niet kisten hoor,  goeiemiddag’ Oké, het was volop coronatijd in de eerste golf, dus de klanten stonden (eh..) als het ware in de rij. Maar dit waren twee hele grote spelers in die markt en verdrietig als je bent, zit je niet te wachten op dit soort geneuzel.
Mijn ouders hadden destijds maar liefst twee polissen afgesloten. De eerste nog bij de RVS, deze schattige polis uit eind jaren 50 keerde maar liefst 254 gulden uit. De tweede uit begin jaren 90 van de vorige eeuw dekte net aan een Ikea doe-het-zelf kist, een schep, twee potten koffie en een cake uit de Bonusaanbieding.
Ik beken, ik overdrijf hier een klein beetje maar in essentie klopt het wel.

Heidi van Haastert  van Branchevereniging Gecertificeerde Nederlandse Uitvaartondernemingen (BGNU) zegt in een artikel op nu.nl van 19 januari jl:: “Het gaat in onze sector niet om geld verdienen. Er zijn ook veel coöperaties actief zonder winstoogmerk.”

RVS polis

Wellicht heeft ze soms gelijk maar ik vraag me af in hoeverre dit ook geldt voor de grootste spelers in deze markt. We leefden midden in de coronatijd, en we hebben met 4 man twee weken lang dagelijks gebivakkeerd midden in een enorm corona-brandhaard. Weliswaar met beschermende middelen maar we voelden ons er niet goed bij om het afscheid met meer dan ons 4en te organiseren, mede omdat er bij de toegestane 30 gasten dan nogal wat hele grote risicogevallen zouden zijn. Zelf wisten we ook niet of we er ongeschonden waren afgekomen en zijn we in thuisisolatie gegaan.

Het was dus jammer genoeg geen warm en mooi afscheid met alle mensen die haar lief waren. Gelukkig vonden we een kleine en invoelende uitvaartpartij die het met – en voor ons verder heeft kunnen regelen. We hoefden met z’n vieren voor de crematie dus ook geen gebruik te maken van de aula van het crematorium maar hebben haar wel mee weg gebracht. Saillant detail was dat het crematorium gesteld had dat wij niet met de kist tot de ingang mochten meelopen want dat viel ‘buiten het arrangement’.

afleveren

En om onze vriendelijke uitvaartbegeleidster niet in de problemen te brengen, hebben we dat dan ook maar niet gedaan. Eigenlijk geheel tegen mijn gevoel in want het was nota bene gewoon aan een openbaar stuk terrein. Ook dat crematorium valt klaarblijkelijk niet onder mevrouw van Haastert’s deel van de sector waar het niet alleen maar om geld verdienen gaat.

We waren  ruim een jaar voor deze donkere dagen in april 2020 al gestart met de website ‘inonzegedachten.nl’. Met deze site wilden we dierbaren een ‘herdenkplekje’ (Memorial) geven reclamevrij en 100% privacy-safe. Dit als alternatief voor de diverse mensen die nog steeds leutige felicitaties krijgen op hun Facebookprofiel jaren na hun overlijden of als dit wel is verwerkt, gepositioneerd staan tussen de uitnodigingen voor Candy Crush en de leukste Moederdag cadeaus. Onze motivatie was een alternatief te willen zijn voor deze commerciële natte droom van Mark Zuckerberg.

Maar wijs geworden door deze ervaring bedachten wij ons een paar dingen. Enerzijds willen wij mogelijkheden en ideeën aandragen om een afscheid vooral ONvergetelijk te maken en niet ONbetaalbaar. Dus juist ook om kleinere spelers in deze markt en leuke producten en diensten de ruimte te geven. Omdat onze roots vooral in de media (radio en film) liggen bedachten we ook op dat gebied allerlei hele aparte (en nieuwe) initiatieven. En tenslotte wilde wij ook graag een enorm complete en volledig onafhankelijke kostenberekening kunnen laten maken voor alle mogelijke keuzes die je kunt maken bij een uitvaart of crematie. Die site is nu in de lucht en heet ‘prachtigafscheid.nl’ We nodigen iedereen van harte uit om zich met ons te verbinden en samen te gaan werken als je je inhoudelijk enigszins kunt vinden in dit gedachtegoed.

Wij gaan gewoon doodleuk laten zien dat het ook anders kan.

2 logo's vierkant